1.

  • Y a-t-il un délai de carence pour bénéficier de la mutuelle ?

Réponse de la direction : Il n’y a pas de période de carence. Le collaborateur bénéficie de la mutuelle dès le 1er jour de son contrat de travail.


2.

  • Les tableaux dans les annexes (Malesherbes et Montholon) ont-ils enfin été posés ?

La mise à jour des affichages obligatoires du Siège n’a toujours pas été effectuée.

  • Quand compter vous le faire ?

Réponse de la Direction : Les affichages obligatoires sont tenus à jour. Les tableaux pour les annexes citées ont été commandées au début du mois de novembre.
Les panneaux ont été réceptionné rue Montholon, et un kit d’affichage obligatoire a été envoyé.
Concernant les panneaux de la rue Malesherbes, n’ayant pas été livrés, une relance a été faite auprès du fournisseur afin que la commande soit traitée en urgence.


3. Une nouvelle fois, à travers entre autre le déblocage de la participation, la communication de l’entreprise se fait essentiellement par mail et par l’intranet.

  • Sachant que certains salariés (voir service courrier, façonnage, ...) ne sont pas tous équipés d’ordinateurs raccordés au réseau, comment compter vous transmettre ces informations à ces personnes ?

L’imprimé CERFA indispensable au déblocage est pour reprendre les termes de Laurence Monnet-Vernier, « disponible sous Léo (rubrique : permanents-rémunération et avantages-participation) »

  • A qui ces personnes doivent-elles s’adresser pour se le procurer ?
  • Quelles mesures comptez vous prendre afin de permettre à tous les salariés d’accéder aux informations transmises par intranet ? (communication de J.Joerres, traductions, marketing, DRH, etc...)

Réponse de la Direction : Les quelques collaborateurs n’ayant pas usage professionnel au quotidien d’un ordinateur et n’en possédant donc pas sont informés par leur hiérarchie.
Néanmoins, nous mettrons très prochainement à disposition des collaborateurs un poste au Touzet et un à Bingen.
Nous vous rappelons, que ces collaborateurs peuvent également s’adresser au service RH.


4. Depuis le mois de septembre 2005, 23 prestataires et un CDI ont été recruté à la DIT, ( dont 6 interviendrons sur des sites extérieurs dans le cadre de TMA : Unilog à la Défense et au Maroc ).

  • Ces embauches sont elles compatibles avec ce qui a été écrit dans le projet de réorganisation remis en CCE le 12 octobre dernier, où il est écrit en page 62 : En parallèle, le nombre de CDD sera réduit aux stricts besoins de l’organisation, ainsi que le nombre de prestataires travaillant à la DIT ?

Réponse de la Direction : Cette question n’est pas de la compétence des DP.


5.

  • Qu’appelle t-on Gouvernance à la DIT ?
  • Quelle est son rôle ?
  • Combien de collaborateurs la compose ?
  • Qui sont-ils ?

Réponse de la Direction : La Gouvernance est une entité composée de 2 collaborateurs qui ont des missions de Contrôle de Gestion et de planification des activités de la DIT.


6. En mai 2005, nous avons posé la question suivante :
« Nous avons appris par une société extérieure qu’un plan social est en préparation chez Manpower France.

  • Cette mesure rentre-t-elle dans le cadre des économies recherchées ?

Réponse de la direction : Aucun plan social n’est prévu. »

  • Question : Personne ne pouvant croire que le plan social en cours n’était pas déjà prévu en mai 2005, pourquoi avoir caché cette décision ?

Réponse de la Direction : La Direction confirme qu’aucune décision n’avait été prise à cette date. Pour rappel, la 1re communication du Président de Manpower France, M. Jean-Pierre L., au sujet du projet de réorganisation, a eu lieu au CCE du 06/09/2005.


7. Depuis le mois de septembre nous demandons la traduction des courriels suivants de Jeff Joerres : courriels du 19 juillet ( Second quarter results ) et du 1er septembre (Hurricane Katrina). A ce jour, et malgré nos relances mensuelles, les collaborateurs ne les ont toujours pas reçus. De plus votre réponse du mois dernier signalant que le mail du 19 juillet 2005 pourrait être compris de l’ensemble des collaborateurs puisqu’il s’agit de données chiffrées est fausse, car ce mail comporte un texte de M. Joerres qui commente ces résultats. ( Nous vous joignons ce texte ci-dessous. )

  • Dans l’attente d’un éventuel retour du secrétariat de M. Jeff Joerres que nous avons contacté, et pour accélérer l’obtention de cette traduction, peut-on vous suggérer de soumettre ce texte comme exercice aux bénéficiaires de cours particuliers d’anglais, d’organiser un concours de traduction avec un poste de traducteur à la clef, ou de faire appel à une prestation extérieure ?

Email de Jeff Joerres du 19 juillet 2005

TO : ALL COLLEAGUES WORLDWIDE

SUBJECT : SECOND QUARTER RESULTS

Keep it up ! That is what I asked for last quarter and you did it.
Thank you for all of the hard work that you put into the second quarter. Your hard work is making a difference to the financial results of the organization, which in turn creates more flexibility for us to continue improving the company now and in the future.

As we look to our marketplace, we are seeing an environment that will get more and more difficult in which to compete, regardless of the geography or line of business. We have talked about these competitive pressures before, and as we are all learning to understand and accept that these pressures are not going away, it is enabling us to grow stronger and more capable of responding than any of our competitors.

Leading the way this quarter in profitability growth was the EMEA region, which grew in profitability by over 45%. Contributions were made by many of the countries within EMEA, but Elan, Italy, Germany and Sweden are some of the highlights that have performed extremely well. EMEA is
also leading the organization in our quest to own the market in permanent placement services. Revenue from permanent placement in EMEA was $32.1 million for the quarter, up 38% over the same quarter in 2004 - a tremendous accomplishment for the team in EMEA.

The U.S. and France both did an exceptional job in leveraging the very limited top line opportunities that exist in each of their markets. The U.S. actually experienced a revenue decrease in the quarter, but still came in at a 3.5% operating unit profit. France’s revenue was up modestly
at just over 5% in a very difficult market. Both of these results are a tremendous achievement, given the marketplace challenges.

Japan, Argentina and Australia showed great improvements in profitability this quarter. I know first-hand from talking with many of our people in these countries that the kind of profit increases they have achieved are due to a lot of hard work and focus over many months.

Jefferson Wells had an outstanding quarter. For several quarters now there has been a tailing off of the Sarbanes-Oxley work that generated so much of the revenue and profitability out of Jefferson Wells last year. We have been able to balance out that decline by bringing on new business in
other service lines. Much of that new business has been predicated upon the outstanding work that our professionals have done on the Sarbanes-Oxley engagements over the past year, which has led to additional opportunities for the same client organizations.
Jefferson Wells was able to achieve a 10% operating unit profit in second quarter, which is a key number for them to reach, as we are looking to attain a consistent 10-15% operating profit in the future from the JW team.

Also in this quarter, Right Management Consultants did a very nice job. The management team at Right has gone through a strategic review of the business, and has made some critical strategic and operational decisions that are serving us well in this quarter, and will continue to deliver results going forward. The organization is now much more streamlined and focused on organizational consulting and career transition as a combined service offering, rather than two completely separate service
lines as it was set up previously. This integration aligns very well with our efforts to pull together Manpower and Right in a combined offering that we are bringing forward to the customer. We are finding that the Manpower-Right offering has been an advantage for us in selling to many of the major accounts throughout the world.

So now we are halfway through 2005, as the months have been flying by while we’ve all been focused and busy. In the last few notes that I have sent to you, I’ve asked you to focus on speed and execution. And for the balance of 2005, those two words could not be more important. It is speed
and execution that will make the difference between our competitors and us.
The actions that we initiate, our ability to follow through on our tasks and responsibilities, and our commitment to deliver results once we set a course, will have the biggest impact on our ability to set ourselves up for a successful 2006.

Our sales teams are becoming much more aggressive in the marketplace, vigilant about holding firm on our pricing, and relentless in the way we are pursuing the marketplace and articulating the value that Manpower brings. I ask that each of you in sales and client service positions make
sure that you take on the responsibility for justifying a pricing premium for our services. This means that you need to take the time to work with the client and educate them to have a better understanding of how our processes are better than those of the competition. Without that justification, asking for the price premium is nothing more than an emotional plea, which in today’s world cannot be justified.

I am immensely excited about the prospects that we have for the balance of this year, as well as our longer-term future. What we have proven in the first half of 2005 is that regardless of the environment, we are able to execute better than we ever have in the past. This progress,
coupled with our global branding project, which will be rolling out internally in the next few months and externally at the beginning of 2006, will bring us to new areas of opportunity. In order to seize on those new areas of opportunity, we must always have top-of-mind our individual responsibility for what the brand means, and how we must drive Manpower and its family of companies into the marketplace like never before.

Many of you in the northern hemisphere will be taking a summer holiday in the next few weeks. Enjoy, and be ready to come back renewed and hard-charging for the second half of the year.

Thanks again for all of your effort. Jeff

Réponse de la Direction : Ces mails vont être traduits rapidement.